Inlevering pitch Herbestemming Paleis Soestdijk

Venema Restauratie 

doet mee met indienen pitch ‘Herbestemming Paleis Soestdijk’.

Jojanneke Holtrust-Westerbeek, een van de initiatiefnemers die zich er vanaf het begin af aan al mee bezig houdt, heeft een stukje geschreven over het ontstaan van het idee om ook een pitch in te dienen met betrekking op de ‘Herbestemming Paleis Soestdijk’. Het geschreven stukje hebben wij hieronder geciteerd. 

soestdijk

Mijn liefde voor Soestdijk

Mijn opa (Egbert Holtrust) woonde in het plaatsje Soestdijk. In 1928 zag hij een aromaflesje op de tafel staan bij een relatie. “Dat is vast wat voor jou” zei de relatie. Mijn opa ging erachteraan en kreeg van de Duitse fabrikant de alleenvertegenwoordiging in Nederland en begon met de verkoop van de aroma, dit liep al snel zo goed dat hij zijn assortiment ging uitbreiden met soepen die hij in een schuur bij de woning in Soestdijk vervaardigde.

Dat idee liep in de soep..

Helaas werd de geur in de omgeving niet zo gewaardeerd. ‘S-avonds is er wel eens bezoek van de politie geweest met klachtenvanbuurtbewoners, waaronder de koningin..

(bron: Sporen volgen, de geschiedenis van de familie Holtrust)

Hoe vaak heb ik deze anekdote wel niet gehoord? Heel vaak. Te vaak, vond ik toen. Niet vaak genoeg, denk ik nu (mijn vader overleed in ’99). Maar misschien begon zo wel mijn fascinatie voor Soestdijk…

Oproep herbestemming Paleis Soestdijk

Toen op 9 juli 2015 Minister Blok een oproep deed tot voorstellen voor de herbestemming van Paleis Soestdijk was mijn interesse dan ook snel gewekt. En alsof het zo moest zijn had ik vrijwel direct een idee voor dit paleis met haar immense terrein. Bovendien was John net sinds 1 juli gestopt met zijn baan om zich volledig op Fundamental Concepts te richten. Was dit niet een perfecte kans om ervaring op te doen met een dergelijke pitch? Maar ja, zijn we daarvoor niet te klein? Hebben we voldoende expertise? Natuurlijk wel als we het samen doen met de juiste partijen! John heeft immers een breed netwerk en kent vast de juiste personen om samen een sterk team mee te vormen.

Van idee naar concept

Een belrondje naar de volgens hem perfecte partners leverde een 100% score op. Plein06 (creatief  ontwerpbureau) en Venema Restauratie waren gelijk enthousiast en ook  snel haakte Kranendonk Experience Company (ontwikkelt, produceert en  exploiteert belevingswerelden rond merken en thema’s) aan. We zijn  enthousiast van start gegaan en hebben we ons idee uitgewerkt en  vormgegeven, rekening houdend met de 5 succesfactoren die wij stellen  voor succesvolle herbestemming.

 Meedoen is belangrijker dan winnen

Vanochtend is het resultaat ingediend. 16 November volgt de uitslag. De drie à vier meestgeschikte worden geselecteerd voor verdere uitwerking. Helaas kunnen we over ons idee nog niets zeggen. Onze mond houden en nagelbijten dus voorlopig. Maar wat de uitslag ook zal zijn; in dit geval geldt echt: meedoen is belangrijker dan winnen. De lering en ervaring die wij hebben opgedaan om samen met onze partners ons voorstel tot de invulling voor de herbestemming van Paleis Soestdijk op te leveren is sowieso de journey waard geweest. De samenwerking heeft geleid tot inspiratie en wat ons betreft een zeer gedegen en goed product. Dus wie weet…

Hoe het verder ging met de soepfabriek?

Het huis werd inmiddels ook te klein dus verhuisde mijn opa met zijn gezin naar Amersfoort en ging op zoek naar een geschikte locatie om een echte fabriek te gaan bouwen. Dit werd Harderwijk: de FINO Soepfabriek, later California soepen en in 1999 overgenomen door Struik.. In de oorlog zou hier nog geschiedenis worden geschreven. In de hongerwinter van 44/45 werd hier namelijk soep uitgedeeld aan honderdduizenden mensen die tijdens hun zoektocht naar eten hier langskwamen. Op internet zijn hier nog diverse  anekdotes over te vinden en op 4 augustus is hier in Harderwijk een plaquette ter nagedachtenis voor onthuld. In 1967 kreeg mijn vader – J.M. Holtrust – de leiding over de fabriek.

california fabriek